شما اینجا هستید
مطالب مفید » سرماخوردگی در سالمندان

با افزایش سن ، شرایط فیزیولوژیک سالمندان حساس و شکننده تر می شود. شاید بتوان حتی از این مثال استفاده کرد که :  سالمندان از نظر آسیب پذیر بودن بیشتر به نوزادان و کودکان شباهت پیدا می کنند. به همین دلیل آنها به مراقبت های دقیق تر و منظم تری نیاز دارندو به توجه ویژه ای نیاز دارند . به خصوص وقتی در شرایط نامعمول قرار می گیرند، مثلا شرایطی مثل آمدن فصل پاییز و کاهش دما و تغییرات شرایط جوی که حتی زندگی جوان ترها را دچار تغییر می کند، چه برسد به زندگی سالمندان.

به همه این دلایل در این فصل لازم است سالمندان و خانواده های آنها از نکات مهم بهداشتی و مراقبتی آگاه باشند تا به جای ابتلا به بیماری و صدمه دیدن بتوانند از هوای مطبوع پاییز به اندازه کافی لذت ببرند و فصل خوشی را سپری کنند.

حتما واکسن آنفلوآنزا  بزنید آنفلوآنزا بیماری کشنده ای نیست

البته قابل ذکر است ( به جز در موارد نادر و بعضی از انواع آن) ولی این بیماری در سالمندان با شدت بیشتری بروز می کند و اگر اقدامات درمانی به سرعت انجام نگیرد، ممکن است کشنده هم باشد، اما راهکار بسیار خوبی برای جلوگیری از آنفلوآنزا وجود دارد از جمله تزریق واکسن آنفلوآنزاست.توجه به این مورد ضروری است : هر سال واکسن آنفلوآنزا تزریق کنید. زمان تزریق باید تقریبا از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر باشد تا بتواند ایمنی را تا آمدن فصل سرما در بدن ایجاد کند.

مراقبت افسردگی در افراد سالمند با علائم متفاوت باشید

به طور کلی ، میزان افسردگی در سالمندان زیادتر از جمعیت عادی نیست، ولی توجه به این موضوع که آثار ناشی از آن در سالمندان شدیدتر است، اما شدت افسردگی با تغییر فصل و کاهش ساعات روز و افزایش ساعات تاریکی هوا ارتباط دارد، به طوری که افسردگی در کشورهای اسکاندیناوی که به قطب شما نزدیک تر هستند و تغییرات روشنایی و تاریکی زیادی در فصول سرد سال دارند ، بیشتر دیده می شود.

همیشه لباس گرم همراه داشته باشید

یکی از تغییرات مهم در فصل پاییز، پایین آمدن دمای هوا و باد و بوران های ناگهانی و غیرقابل پیش بینی است. با کاهش دمای هوا سیستم تنظیم کننده دمای بدن که از مغز و غده تیروئید فرمان می گیرد، به سرعت فعال می شود و دمای بدن فرد را مطابق شرایط محیطی تنظیم می کند؛ ولی در سالمندان به دلیل کهولت سن و ضعیف بودن سیستم دفاعی بدن این اتفاق نمی افتد و سیستم تنظیم کننده به کندی واکنش نشان می دهد. این افراد احساس سرمای بیشتری می کنند و سرما باعث تضعیف سیستم ایمنیشان می شود، در نتیجه سالمند بیشتر در معرض سرماخوردگی  آنفلوآنزا ، پنومونی و… قرار می گیرد.

بیماری های زمینه ای را کنترل کنید

سیستم بدن متعادل عمل می کند و اگر فرد سالمند دچار کوچک ترین بیماری ای شود، تمام سیستم ایمنی بدن را فعال می کند و عملکرد آن را تغییر می دهد.به عبارتی دیگر ، سیستم ایمنی بدن از تعادل خارج می شود، بنابراین افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، دیابت و .. هستند، سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و با ورود ویروس یا باکتری واکنش شدیدی نشان می دهند. بدون شک اگر فردی با این بیماری به دوره کهولت سن برسد نیز آسیب پذیرتر خواهد بود .

لازم به ذکر است واکنش هایی که سالمندان در مواجهه با بیماری از خود نشان می دهند، بسیار متفاوت تر است؛ مثلا ممکن است سالمندی که به بیماری قلبی مبتلاست،  با یک سرماخوردگی ساده دچار اختلال حواس شود یا سالمندی که دچار دیابت کنترل شده است، در اثر ابتلا به آنفلوآنزا ، دچار دیابت از کنترل خارج شده یا عوارض کلیوی ناشی از دیابت شود. مثلا کراتینین خونش بالا برود. گاهی هم ممکن است سالمند مبتلا به بیماری قلبی در اثر ابتلا به آنفلوآنزا دچار سکته قلبی شود.  این موارد باید جدی گرفته شوند  و در واقع، نباید اجازه داد افراد در معرض خطر دچار بیماری هایی مانند آنفلوآنزا ، پنومونی و … شوند. به همین دلیل است که آنفلوآنزا در سالمندان و کودکان می تواند تا ۲۰ درصد باعث مرگ و میر شود.

غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی بخورید

مواد خوراکی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی سالمندان دارند. البته توجه به غذای کافی و مفید سالمند در همه فصول به خصوص در فصول سرد سال که سیستم ایمنی باید قوی تر عمل کند ، الزامی است.

توجه : در این فصل بهتر است بیشتر از مرکبات استفاده کنید. این میوه ها حساسیت کمتری ایجاد می کنند و پتاسیم بیشتری هم دارند که در کاهش فشار خون نقش مهمی دارد.

حواستان به مواد حساسیت زا باشد

با آغاز فصل پاییز اتفاق دیگری در مناطق خشک با آب و هوای آلوده در شهرهای بزرگی مانند تهران و …. می افتد. زمانی که هوا آلوده است و بارندگی هم وجود ندارد، هوا راکد می‌شود و احتمال اینکه در آن ریزگردهای آلوده و مواد حساسیت زا وجود داشته باشد، زیاد است. وجود این مواد در هوا باعث می‌شود ریه سالمندان به خصوص آنهایی که دچار بیماری آسم یا بیماری های مزمن ریوی هستند، در معرض خطر قرار بگیرند و بیماریشان تشدید و حتی باعث بستری شدنشان در بیمارستان شود.

مراقب خشکی پوست باشید

خشکی پوست در همه افراد در این فصل دیده می شود. برای جلوگیری از آن بهتر است به این نکات توجه کنید.
توجه: سعی کنید از صابون های خنثی یا روغنی بیشتر استفاده کنید. بهتر است آب شست‌وشو زیاد داغ نباشد. کرم های مرطوب‌کننده بیشتر مفید هستند. استفاده از آنها به تجویز پزشک نیاز ندارد و می توان از کرم ها به اندازه کافی استفاده کرد.

در هوای آلوده از خانه خارج نشوید

ورزش در هر فصلی از سال برای سالمندانی که مشکل جدی ندارند ، توصیه می شود.
توجه: در روزهایی که آلودگی هوا زیاد است از خانه خارج نشوید و در محیط های در بسته ورزش کنید. گرمکن مناسب بپوشید . اگر دچار آسم یا بیماری قلبی هستید از دویدن در هوای سرد، آلوده و بارانی جدا خودداری کنید. بعد از ورزش روزانه بهتر است حمام بروید .  قبل از حمام،  فضای آن را گرم کنید.

مراقب سرما خوردگی باشید

سرما خوردگی بیماری جدی‌ای نیست و فقط چند روزی باعث کسلی و ناراحتی فرد می شود. این بیماری هیچ درمانی ندارد و درمان صرفا تسکینی هستند ولی کاملا قابل پیشگیری است.

توجه :برای جلوگیری از سرما خوردگی دفعات شست‌وشوی دست ها را در فصول سرد سال بیشتر کنید. این کار بهترین روش برای شکستن زنجیره انتقال ویروس است. از حضور در اماکن عمومی پر ازدحام خودداری کنید. هر از گاهی لباس گرم بپوشید و در و پنجره های خانه را باز کنید. با فرد دچار سرما خوردگی دست ندهید و روبوسی نکنید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت | وبسایت رسمی