شما اینجا هستید
اخبار آسایشگاه » برگزاری کارگاه آموزشی بهداشت و تغذیه

برگزاری جلسه آموزشی امور تغذیه و بهداشت سالمندان توسط کارشناس تغذیه در آسایشگاه

در راستای  ارتقای اهداف تغذیه ای و اصول بهداشت برای مددجویان بستری در این مرکز خیریه  و با همکاری مسئول آشپزخانه و واحد  پرستاری برای  پرسنل آشپزخانه و پرستاران شاغل در بخشهای این مرکز جلسه کارگاه توجیهی و آموزشی  در سالن اجتماعات این مرکز برگزار گردید. در این جلسه خانم  جهری ، کارشناس تغذیه  ضمن اشاره به اهمیت تغذیه و ورزش در نزد سالمندان افزود: در دوران سالمندی با توجه به کاهش سطح انرژی در سالمندان ، نیاز به ورزش بیشتر احساس میگردد. و رسیدگی به وضعیت و بهداشت دهان و دندان ضرورت پیدا میکند.

بخصوص که فرد سالمند با توجه به دندان مصنوعی در خوردن گوشت و سبزیجات مشکل دارد که مجموعا باعث کمبود دریافت ویتامین ها میشود. پرزهای چشایی و عملکرد دستگاه گوارشی و تضعیف میشود. که د رنتیجه  باعث اختلال در دریافت غذا میشود. سیستم ایمنی رو به کاستی میگذارد.در خصوص محدودیت در دریافت  انواع ویتامین ها ، کلسیم و روی و ….. در این دوران از نظر بافت و حجم توده ماهیچه ای کاهش محسوسی دیده میشود.

میزان نیاز به دریافت پروتئین در سالمندان افزایش پیدا میکند اما از طرفی چاقی یکی از دلایل ابتلا به سرطان میباشد. در سنین بالا نیاز به کلسیم افزایش پیدا میکند.کمبود این ماده در بدن باعث پوکی استخوان  و مشکلات گوارشی در فرد میگردد.که در این موارد علاوه برلزوم دریافت سدیم که منبع اصلی آن نمک است و نیز دوز مکمل کلسیم توصیه میشود که اندازه و میزان دریافتی این دوزها هم بایستی متعادل باشد چرا که ازدیاد در مصرف ویتامین ها منجر به بروز مسمومیتها درفرد میگردد. کارشناس تغدیه در ادامه بمنظور سهولت در دریافت غذا توسط یک سالمند ، پیشنهاد دادند که غذاها را بصورت پوره در دسترس آنان قرار داده و نیازهای آنانرا در دریافت آب ( ۵/۱ لیتر در روز) ، مایعات ، انواع ویتامین ها و مکمل های آنها بصورت تزریقی و یا خوراکی مدنظر قرار دهند.

گفتنی است در پایان این جلسه آموزشی سخنران ضمن ارائه راهکارهای مفید در تهیه اصولی غذا برای سالمندان به سوالهای حاضرین جواب دادند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت | وبسایت رسمی