شما اینجا هستید
اخبار آسایشگاه » جشن روز سالمند

برگزاری مراسم روز جهانی سالمند در آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت (خیریه)

مقارن با نهم مهر روز جهانی سالمند مراسم با شکوهی با حضور آیت ا… قربانی نماینده معظم ولی فقیه در استان گیلان ، دکتر نجفی استاندار گیلان ، مهندس مهدوی فرماندار رشت ، دکتر پارسی مدیر کل بهزیستی استان گیلان، دکتر رنجکش مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ، مهندس وارسته معاون سیاسی امنیتی استانداری ، دکتر نحوی نژاد معاونت توانبخشی بهزیستی  کشور ، مهندس پور حسن مدیر کل پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان ، تعدادی از اعضای هیئت مدیره آسایشگاه معلولین رشت ، حاج آقا قدیمی مدیر عامل آسایشگاه معلولین رشت  و تعدادی از مقامات استانی و با حضور جمع کثیری از نیکوکاران و مدیران جامعه هنری استان  درمحوطه آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت برگزار گردید.

در این مراسم بعد از اجرای آیاتی چند از کلام ا… مجید و اجرای سرود جمهوری اسلامی توسط انجمن ناشنوایان ، حاج آقا قدیمی مدیر عامل آسایشگاه معلولین رشت ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین و حاضران در مراسم بالاخص مقام بزرگوار حضرت آیت ا.. قربانی که حضورشان در آسایشگاه  را بعنوان بارش رحمت و پر برکت الهی تشبیه کردند وکتاب وزین آیات الاحکام آن بزرگوار را  شفیع تمام ایرانیان ذکر نموده و نیز  با ارج نهادن به مقام شامخ سالمندان کشور بالاخص سالمندان استان  گیلان که تعدادی از آنان در آسایشگاه سالمندان رشت بستری میباشند افزودند: آسایشگاه معلولین رشت توسط حکیم ارمنی بنام آرسن  میناسیان و باهدف پناه دادن به قشر محروم جامعه با ظرفیت پذیرش ۲۰ نفر درزمینی که حاج آقا استقامت وقف کرد، راه اندازی شد. در حال حاضربا ۲۵۰ پرسنل زحمتکش میزبان  تعداد ۵۵۰ نفر از هم میهنانان سالمند و معلول میباشد. ایشان با اشاره به این نکته که آسایشگاه دو اصل مهم امانتداری، عمل به نیت واقفین و نیز پرداخت بموقع حقوق کارگران این مجموعه را در صدر امور کاری خود قرار داده است ، خاطر نشان ساختند: بالغ بر ۲۵۰ نفر از بیماران این مرکز خیریه تحت شرایط خاص ایزوله و ضایعه نخاعی هستند که سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان هزینه این نهاد مقدس شده که ۲ میلیارد تومان آنرا سازمان بهزیستی و مابقی آن از طریق کمکهای نیکوکاران تامین میگردد. ایشان هزینه های ۶ ماهه سالجاری این مرکز را بالغ بر ۷ میلیارد تومان برآورد نمودند که یک میلیارد و سیصد میلیون تومان آن از طریق سازمان بهزیستی  و مابقی توسط کمکهای مردمی بوده است .

در ادامه این مراسم دکتر نحوی نژاد معاونت توانبخشی بهزیستی کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر حکیم زاده و آرسن میناسیان  وبا تبریک روز جهانی سالمند ، از سالمندان جامعه بعنوان شهروندان ارشد نظام جمهوری اسلامی یاد کرده  و ضمن اشاره به فرمایش گهربار آیت ا.. قربانی که فرمودند :سالمندان جزو عایله خداوندند ، از راه اندازی فاز ۲ دومین مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان در لاهیجان خبر داده افزودند: اگر پدر و مادر سالمندی  بنا به دلایلی مورد بی مهری اطرافیانشان قرار بگیرند  در عوض بایستی از مواهبی که حکومت و نظام اسلامی در سطح جامعه ایجاد میکنند برخوردار گردند ودست اندرکاران سازمان بهزیستی و مراکز نگهداری از سالمندان ومعلولان بایستی ادامه دهنده راه شهدای میهن اسلامی از قبیل دکتر بهشتی و دکتر فیاض بخش باشند که خدمات ارزشمندی  را در این راستا به جامعه اسلامی  ارائه دادند وزمانی سازمان بهزیستی موفق خواهد بود و به اهداف واقعی خود خواهد رسید که گزارشهای مثبت و سازنده از روند امور ارائه دهد. دید هیچکس به سالمند نباد فانتزی باشد و سالمند را بسان تصویری حک شده بر روی  بنرها نباد نگریست چرا که سالمندان ما ناتوان نیستند بلکه نیاز به مراقبت دارند واین مهم بایستی در صدر باشد که آنان اهل تجربه بوده و هنرمندهستند . افراد بیشماری در سطح جامعه جزو محققین و  در زمره بزرگان سیاسی جامعه محسوب میگردند و باید بعد توانمندی سالمندان بسیار پر رنگ ارائه شود و همگان بایستی به مراکز خیریه اعتماد داشته باشند.

در ادامه دکتر پارسی مدیرکل بهزیستی استان گیلان  با اشاره به وقوع پدیده سالمندی در این استان گفت:  گیلان یکی از پیرترین استان‌های کشور است که جمعیت سالمندی در آن ۱۱.۷درصد بوده در حالیکه میانگین کشوری آن هشت درصد است. وی با بیان اینکه گیلان نخستین استانی است که پدیده سالمندی در آن رخ داده است اظهارکرد: ۲۸۵هزار سالمند در سامانه اطلاعات بهزیستی استان به ثبت رسیده است.

پارسی ادامه داد: از این جمعیت یک هزار و ۲۰۰نفر در ۱۳مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی اقامت دارند. وی افزود: از این تعداد ۲مرکز هیئت امنایی لاهیجان با ۷۰نفر ظرفیت و آسایشگاه رشت با ۵۵۰نفر ظرفیت و ۱۱مرکز غیردولتی است. مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه هرچقدر مراکز کوچکتر باشد خدمات رسانی بیشتر است اذعان کرد: ۵۰درصد سالمندان استان در دو مرکز رشت  ولاهیجان نگهداری می‌شوند. وی با اشاره به فعالیت ۳مرکز نگهداری روزانه برای سالمندان تصریح کرد: سیاست بهزیستی در نگهداری سالمندان بر گسترش مراکز روزانه است که ۹۰نفر از سالمندان استان تحت پوشش این مراکز هستند.

ایشان در ادامه با بیان اینکه سلامت روانی و تامین رفاه اجتماعی و روانی سالمندان در اولویت قرار دارد، از خدمات رسانی آسایشگاه رشت تقدیر نموده  افزودند: در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از مرکز نگهداری جلالیه واقع در آستانه اشرفیه خواهیم بود. گفتنی است در پایان به ۳۴ نفر از پرسنل نمونه از سازمان بهزیستی استان گیلان و ۲۵ نفر از فرهیختگان و بازنشستگان بنیاد فرزانگان استان  هدایایی از جمله  قالب لوح تقدیر اهداء گردید.  گفتنی است از سوی گروه انجمن نابینان ( با دستهای شکوفا )  و نیز از سوی گروه هنری گیله اوخان به سرپرستی کیانوش علیپور سرود و آهنگهای محلی برای  حضار بالاخص مددجویان حاضر در مراسم سروده شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت | وبسایت رسمی