شما اینجا هستید
مطالب مفید » آلزایمر

آلزایمر چیست و راهکارهای موثر برای جلوگیری از آلزایمر کدامند؟

آلزایمر چیست؟بیماری آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است. در افراد مسن معمولاً زوال تدریجی عقل با افت فزاینده حافظه همراه است. تباهی مستمر بافت عصبی به مختل ساختن تکلم، حرکتهای غیر ارادی بازوها و پاها، و در برخی از موارد به حمله ناگهانی منتهی می‌شود.

علل بیماری آلزایمر:علت این جریان انحطاطی هنوز معلوم نیست. در بیماری آلزایمر از دست دادن نورون‌ها بویژه در بخش‌های پیشانی و گیجگاهی کرتکس مغز دیده می‌شود. مرگ گروه خاصی از نورونهای واقع در وسط مغز نشانه با ارزشی برای درک علت آلزایمر فراهم ساخته است. معلوم شده استیل کولین که یک ماده شیمیایی است و اعصاب مغز برای علامت دادن به یکدیگر آن را مصرف می‌کنند، در یادگیری و حافظه اثر دارند، که نقصان استیل کولین ممکن است کمبودهای حافظه و یادگیری را در کهولت موجب شود. شواهدی دال بر انتقال ژنتیکی بیماری آلزایمر وجود دارد که ۱۰ تا ۳۰درصد از موارد بیماری آلزایمر به صورت ژنتیکی منتقل می‌شوند. بررسی‌های اخیر نشان داده که وجود نوع خاصی از پروتئین تائو (tau)در مایع مغازی نخاعی در واقع یک شاخص بیماری آلزامیر است. پژوهشگران می‌گویند: افرادی که حامل این نشانگر ژنتیکی هستند، سطح پروتئین (tau)تائوی بالاتری دارند.

از جمله علایم اولیه ابتلا به این بیماری عبارتند از:

۱-  از دست دادن حافظه

۲-مشکل در انجام امور زندگی و کارهای روزانه

۳-مشکلات زبانی:افراد مبتلا به آلزایمر اغلب کلمات ساده را فراموش می‌کنند و یا واژه‌های غیر معمول را جایگزین می‌کنند.

۴-سردرگمی زمانی و مکانی:افراد مبتلابه آلزایمر اغلب خیابان خودشان را گم می‌کنند و فراموش می‌کنند که کجا هستند.

۵-کاهش قوه قضاوت:افراد مبتلا به آلزایمر اغلب بدون در نظر گرفتن آب و هوا لباس می‌پوشند. مثلا گاهی ممکن است در روزهای گرم چندین بلوز روی هم بپوشند یا برعکس.

افراد مبتلا به آلزایمر قضاوت صحیحی راجع به پول ندارند و ممکن است مقدار زیادی پول به فروشنده بدهند و یا شماره‌ها را فراموش می‌کنند یا نمی‌دانند چه کاری باید با آن انجام دهند

۶-قرار دادن اشیاء در جای غلط

۷-تغییر در رفتار و خلق و خو:افراد مبتلا به آلزایمر مثلاً ممکن است بدون هیچ دلیل از حالت آرام به گریه و یا عصبانیت تغییر خلق دهند.

۸-تغییر شخصیتی:افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است بدگمان، ترسو و یا وابسته به سایر افراد خانواده شوند.

۹-ازدست دادن قوه ابتکار  و نوآوری:افراد مبتلا به آلزایمر اغلب بسیار غیر فعال هستند. ساعتهای طولانی به تماشای تلویزیون می شینند. بیش از حد طبیعی می‌خوابند.

آیا آلزایمر قابل پیشگیری است؟ تحقیقات اخیر روشهای زیر را در پیشگیری از آلزایمر مؤثر می‌داند.

۱-تمرینات فکری:افرادی که مرتب مطالعه می‌کنند و یا بازیهای فکری انجام می‌دهند، جدول حل می‌کنند و … کمتر در معرض ابتلاء به آلزایمر خواهند بود.

۲-تمرینات بدنی:۳۰ دقیقه ورزش روزانه، پیاده‌روی ، باغبانی، تمیز کردن و … می‌تواند نوعی ورزش باشد.

۳-نوشیدن مایعات به اندازه‌کافی:کم آبی مهم‌ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است.

۴-مراقب داروهای مصرفی باشید،زیرا ترکیب برخی از داروها باعث گیجی، فراموشی و یا آسیب بلند مدت به حافظه می‌شود.

۵-از رژیم غذایی سالم پیروی کنید.روزانه حداقل ۵ نوع میوه و سبزی تازه (بروکلی، اسفناج، کاهو و …) بخورید.

۶-کارکردن بر روی دستگاه‌های موسیقی:ساخت آهنگ باعث افزایش عمر مغز شما می‌شود.

۷-عرق کردن:هر گونه فعالیتی که میزان ضربان قلب شما را بالا ببرد می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در فرد کاهش دهد.

۸-تماس گرفتن با دوستان:داشتن ارتباط اجتماعی مستمر باعث میشود که مغز شما جوان بماند.

۹-خوردن ماهی:طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت ماهی در واقع غذای مغز است. افرادی که از ماهی کباب شده حداقل یک بار در هفته مصرف می‌کنند ازماده خاکستری نواحی کلیدی مغزشان بهتر محافظت می شود.

۱۰-خوردن قهوه:مصرف روزانه ۳ تا ۵ لیوان قهوه‌ در سنین میانسالی می‌تواند احتمال بروز آلزایمر در سالمندی تا ۶۵ درصد کاهش دهد.

۱۱-جست و جو در اینترنت:جست و جو در اینترنت بیشتر از خواندن یک کتاب مغز مسن شما را به تحریک وادار می‌کند.

۱۲-نوشیدن آب سیب:آب سیب می‌تواند به ساخته شدن ماده شیمیایی حافظه به نام استیل کولین تحریک کند و این همان کاری است که داروهای تجویز شده برای این بیماری انجام می‌دهد.

۱۳-محافظت سر در برابر ضربات:ضربه‌های وارده به سر در سنین پایین حتی اگر شدید نباشند می‌توانند در سالهای آینده موجب کاهش حافظه شوند.

۱۴-پرورش سلولهای جدید مغزی:انجام ورزشهای هوازی مثل پیاده‌روی، تقویت عضلات، خوردن ماهی سالمون و سایر ماهی‌های چرب، جلوگیری از چاق شدن و استرس‌های مزمن و محرومیت از خواب، کمبود ویتامین و جلوگیری از مصرف زیاد الکل، باعث زنده نگه داشتن این سلول‌ها می‌شود.

۱۵-مدیتیشن

۱۶-مصرف ویتامین D

۱۷-غنی سازی مغزی:از تجربیات زندگی، آموزشهایی که می‌بینیم، ازدواج، ارتباطات اجتماعی، شغل، مهارتهای زبانی، داشتن هدف در زندگی، فعالیت بدنی و سرگرمی‌های لذت بخش فکری بدست می‌آید. اگر ذخیره حافظه خوبی داشته باشید می‌توانید هیچ نشانه‌ای از اختلال حواس نداشته باشید.

۱۸-دوری از عفونتها:اخیرا شواهدی دال بر ارتباط نزدیک زخم‌های تبخالی، زخم‌های معده، بیماریهای لنفی، ذات الریه، آنفولانزا با آلزایمر کشف شده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت | وبسایت رسمی