شما اینجا هستید
مطالب مفید » افسردگی در سالمندان چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

به سوگ نشستن عزیزان، از دست دادن سلامتی، نزدیک شدن به مرگ و از دست دادن سلامتی یکی از عزیزان از علل افسردگی در سالمندان هستند.

 تشخیص افسردگی کار ساده ای نیست

تشخیص افسردگی در دوران سالمندی کار ساده ای نیست و باید فقط توسط روان شناس بالینی متخصص انجام شود.

به طور کلی افسردگی چند علامت خاص دارد. یکی از مهم ترین این علایم، احساس اندوه و لذت نبردن از دنیاست. یک علامت دیگر احساس گناه و ناامیدی است. افزایش و کاهش ناگهانی و غیر طبیعی وزن یکی دیگر از علایم افسردگی سالمندان است. احساس بی ارزشی، دلتنگی، سربار بودن، مدام به مرگ فکر کردن و اختلال در خواب هم از علایم کلی افسردگی هستند. اما این نکته باید حتما ذکر شود که این علامت ها نشانه قطعی برای افسردگی نیستند و ممکن است علایم یک بیماری یا یک اختلال روانی دیگر باشند.

علل افسردگی در سالمندان چه چیزهایی هستند؟

افسردگی در سالمندان می تواند به علت بروز اتفاق های ناگوار در زندگی شروع شوند. برخی از این علل عبارتند از:

به سوگ نشستن عزیزان

از دست دادن سلامتی

نزدیک شدن به مرگ

از دست دادن سلامتی یکی از عزیزان

راهکارهایی برای درمان افسردگی سالمندان

به افراد سالمندی که دچار افسردگی می شوند، توصیه می کند نخست حتما به یک روان شناس متخصص مراجعه کنند ولی چند راه حل ساده هم وجود دارد تا اطرافیان فرد سالمند بتوانند مقداری از حس افسردگی در سالمندشان بکاهند. *درمرحله اول باید شرایطی برای فرد سالمند ایجاد کنید تا از زندگی لذت ببرد. قدم زدن در فضای آزاد یا تماشای فیلم مورد علاقه یا هر کاری که سالمند به آن دلبستگی دارد، می تواند به او کمک کند. وقتی بدن یک سالمند فعال باشد، افسردگی هم از او دور می شود. استفاده از فضای سبز و آزاد برای تغییر روحیه سالمندان حتی با ویلچر برای آن هایی که توان راه رفتن ندارند تأثیر بسیاری در کاهش افسردگی دارد.

*سالمندان باید حتما برنامه منظم روزانه ای داشته باشند و در برنامه های شان، ساعت هایی برای ارتباط با دیگران مانند دوستان یا بستگان در نظر بگیرند. افراد سالمند با داشتن دوست هایی هم سن و سال خود بهتر می توانند آن ها را درک کنند و روابط اجتماعی شان تقویت خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت | وبسایت رسمی